michaelenmarina.reismee.nl

Van Zweden naar Noorwegen

Vandaag op tijd opstaan en de tent afbreken. We nemen weer afscheid van Zweden en gaan door naar Noorwegen.

In de ochtend hebben we nog een aantal foto´s gemaakt van het meer waaraan de camping is gelegen. Het is hier echt prachtig, echt een camping waar ik makkelijk een paar weken zou kunnen staan, maar dat is dit jaar niet het plan.

We hebben de auto weer volgeladen en we gaan op weg naar Noorwegen. We gaan naar Hjerkinn. Dit ligt vlak bij Oppdal.

De reis gaat lekker en we schieten goed op. We gaan nu echt de bergen in, dit zijn geen heuvels meer. Het landschap veranderd weer en het is leuk om die wisselingen te kunnen zien. We komen steeds hoger en kijken onze ogen uit. Uiteindelijk zie ik in de graskant een soort hoender zitten die ik nog nooit heb gezien. Ik ben helemaal blij, ik heb in ieder geval 1 dier gezien wat bij deze streek hoort. Verderop zegt Michael ineens, he ik zag iets aan de boom eten met een gewei. Michael had zijn eerste rendier gezien. Geweldig!

Een stuk verder kijken we allebei tussen de bomen door en zien een hele kudde rendieren. Nog meer gezien. En nog een stukje verder staan er 2 rendieren in de greppel langs de weg. Je mag hier overal maar 80 en nu snappen we dat natuurlijk nog meer. De 2 rendieren stonden lekker te grazen in die greppel en eentje had echt een enorm gewei, super om te zien.

Redelijk snel na de ontmoeting met de rendieren gaan we de grens over. We zijn in Noorwegen. Het weer is echter weer niet zo leuk meer. Het is behoorlijk aan het dichttrekken en ik zie het niet zitten om weer de tent op te moeten zetten in de zeikregen.

Op den duur zien we in Folldal een bordje staan met een bedje, we moeten de berg op. We besluiten dit maar te doen en na te vragen wat de kosten zijn voor een overnachting. Het hotel vinden we niets maar hij heeft ook nog hutjes vrij, verschillende maten. Ik kies degene met de houtkachel, echt warm is het hierboven namelijk niet met dit weer.

We hebben snel wat spullen uit de auto gehaald en lopen in de stromende regen naar ons hutje op en neer. In de hut zit geen toilet, geen water, dus we kunnen de toiletten van de danszaal bij het hotel gebruiken. Hoe vaak zouden jullie omhoog gaan lopen? Wij dus niet vaak, toilet genoeg buiten. De foto´s van het hutje zeggen meer dan duizend woorden. Maar dit echt alleen op de wereld. Helemaal niets om ons heen.

De bedden waren natuurlijk niet geweldig, wat had je verwacht? Maar goed we zaten hoog en droog.