michaelenmarina.reismee.nl

Riga

Vandaag gaan we op pad naar Riga. Dit is ook een middeleeuwse binnenstad maar ook een binnenstad waar heel veel Jugendstil bouwstijl te zien is. Iets wat ik erg kan waarderen. Ook hebben ze hier chocola, dus Michael heeft ook weer iets om naar uit te kijken.

Dit keer parkeren we de auto in een garage. Het is namelijk boven de 30 graden vandaag en een beetje een koele auto aan het einde van de dag is ook prettig en je hoeft je parkeertijd niet in de gaten te houden.

We lopen gewoon lekker het centrum in en zien wel waar we uitkomen. Al snel vinden we de drie gebroeders, drie oudste woonhuizen van Riga, erg grappig om te zien.

Vervolgens zien we heel veel maar dat is te veel om allemaal afzonderlijk te noemen en ik weet het ook niet allemaal meer. We hebben onderweg nog even gestopt voor iets te drinken bij een beetje een raar tentje. Ik kijk op de kaart en wat hebben ze. Tosti! Heerlijk. Dus die besteld en een Ice Cream Cocktail. Mijn cocktail was appel en die van Michael was pruimensmaak. Ze waren echt heerlijk.

Na de snack zijn we gaan lopen. We hebben nog een mooie foto met lange sluitertijd gemaakt van een watertje in het park. (zie foto) Vervolgens moest ik van al dat water naar de WC. Dus in het park hadden ze betaald plassen. Ik dacht waarom niet, je bent tenslotte in de stad. De vrouw waar je moest betalen had een luikje op borsthoogte, dus je betaald voor .....? Maar goed ik door naar de wc's. Echt hilarisch!! De deuren waren op heup hoogte als je staat. Je moest eerst je voeten links en rechts naast de pot zetten en dan de deur dichtdoen. Dan moest je ergens in dat kleine ruimte ook nog toiletpapier pakken en je broek nog laten zakken, bijna\ onmogelijk. Maar goed dan hang je dus boven die pot en iedereen kan je zien. Nou ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Wel een beetje heel erg oostblok. Trouwens de muren waren mintgroen met oker tegeltjes. Echt prachtig.

Na het park avontuur hebben we de binnenstad weer opgezocht. We liepen een beetje te dwalen want het was te vroeg om al te gaan eten maar we hadden alles zo'n beetje gezien. Staan we bij een soort van galerie naar binnen te kijken, worden we door de vrouw naar binnen gevraagd om een workshop te volgen. Of een werkje met krastechniek of een Lino.

Ik koos voor de Lino en Michael voor de krastechniek. Het was erg leuk en voor mij heel lang geleden om dit weer een te doen. Het kostte echt helemaal niets en je kreeg ook nog een drie prints, echt heel leuk. Toen we klaar waren moesten we natuurlijk ons werk signeren!

Daarna zijn we nog wat gaan eten, was niet heel bijzonder, beetje grote borden kleine porties. Maar goed, je kan het niet altijd van te voren weten. We konden niet te ver gaan met eten want we moesten onze prints nog ophalen bij de galerie. Naast de galerie zat een winkel met alleen maar spellen. Foute boel voor ons dus. We hebben nu dus ook weer 2 spellen gekocht. Heel mooi. Ze zijn allebei van hout gemaakt, echt heel leuk.

Na de spellen vonden we het echt tijd om te gaan, het was al weer half tien en de camping is nog een half uur rijden. Op de camping aangekomen zien we dat we niet meer alleen staan. En jullie raden het al, ja hoor, Nederlanders! We hebben met deze mensen een leuke avond gehad, het was heel gezellig om weer ongedwongen in je moerstaal te kunnen spreken.

Yvon

Nederlanders kom je echt overal tegen, net chinezen of japannertjes ! Hihihi.
Je zou haast niet naar het toilet willen gaan, maar als je hoognodig moet....
Mooie impressie van de stad.