michaelenmarina.reismee.nl

Polar Zoo

Na gebroken te zijn na de nacht worden we natuurlijk vroeg wakker. De receptie is pas om 10 uur open, dus nog even wachten. Op den duur bedenken we dat we net zo goed naar de Polar Zoo kunnen gaan en dan daarna gelijk weer doorrijden, zo besparen we een hoop tijd.

Dus op weg naar de Polar Zoo. Dat was echt een goed idee. Het is een heel leuk dierenpark met alleen dieren die ook echt binnen de poolcirkel leven.

Het is een heel ruim omgezet park. Grote verblijven voor de dieren en alles is echt de natuurlijke omgeving. Echt hier kan Nederland iets van leren.

In het park hebben ze de lynx, een eland, het rode hert, een muskusos, rendieren, poolvos, rode vos, een veelvraat, wolven en bruine beren. De meeste hebben we zelfs gezien, echt een aanrader voor iedereen die in de buurt is.

Om alle dieren te laten zien doen ze om 13:00 een voederrondje door het park. De dieren worden gevoerd en er wordt een verhaaltje verteld over de dieren. Hoe oud zijn ze, waar komen ze vandaag enz enz.

Bij de bruine beren hebben ze een broer en zus, eentje is gewoon bruin en de andere is een albino. Ze heten Salt en Pepper. Erg goed verzonnen. Het stel is nu 1,5 jaar oud. Ze moeten dus nog wel wat groeien.

Na de Polar Zoo rijden we door. We hopen vandaag dan ook Noorwegen achter ons te laten en Finland te bereiken.

Finland bereiken is gemakkelijk, dat was nog maar een uurtje of drie rijden vanaf de Polar Zoo, maar het probleem is dat er nergens campings zijn. Er is gewoon een lange tijd helemaal niets. Het landschap is veel vlakker dan noord Noorwegen. De wegen zijn hier alleen maar rechtdoor.

Als je de grens bereikt staat er een bord, let op rendiergebied. Dan denk je natuurlijk, ja ha ha, de pas op voor elanden borden staan ook overal en wij hebben geen eland gezien. Nou, de rendieren zijn er echt, heel veel! Gewoon op hun gemakje op de weg, echt heel leuk om te zien. Maar je moet dus wel echt goed opletten want ze steken dus ook zo over.

Dat er veel insecten zijn in het noorden klopt ook. Als je in de auto zit dan hoor je het gewoon insecten regenen tegen de ruit, echt niet normaal. Dus niet te veel buiten willen rondlopen in Lapland, dan wordt je helemaal lek gestoken.

Uiteindelijk worden we een beetje gedwongen een hotel te zoeken omdat de tent geen optie is. De grond is hier namelijk alleen maar zand met rotsen. Daar kunnen we geen tent op zetten. Uiteindelijk vinden we een hotel. Sowieso is de tent opzetten voor 1 nachtje niet gewenst.

Het hotel is helemaal dood, wij zijn de enigen gasten en een verveelde Ierse jongen runt de tent voor de zomer. De kamer is prima maar echt meer moet je niet verwachten. Dit hotel draait alleen maar op wintergasten, dan maken ze van die Santa Safari's en dat levert goed op.