michaelenmarina.reismee.nl

Door naar Helsinki

Vandaag hebben we besloten om direct door te rijden naar Helsinki. We vinden Finland een beetje tegenvallen in de zomer en we hebben dan liever nog meer tijd in de baltische staten, die we ook nog gaan bezoeken.

De rit duurt ongeveer 8,5 uur. Een flinke ruk maar niet iets wat we niet eerder hebben gedaan. Het landschap wisselt nauwelijks. De weg is lang en recht en je ziet bomen teer en vangrails. Niet echt geweldig.

We kunnen gemakkelijk een leuke camping vinden in Helsinki. Het weer is intussen wel lekker geworden. Vandaag hebben we tijdens het autorijden 36 graden gemeten. Dus geen regen voor het verschil te maken.

Morgen staat Helsinki op het programma.

Rovaniemi

Vandaag staat op de planning om Rovaniemi te verkennen en dan in de middag een bij een huskyfarm te gaan kijken.

De stad Rovaniemi is een kleine stad. Het is ook een vrij nieuwe stad en het wordt ons al snel duidelijk dat het hoogseizoen hier in de winter is. Dan komt iedereen naar de kerstman kijken en een hondenslee tocht maken.

Na een paar uur te hebben rondgelopen is het bijna tijd om naar de huskyfarm te gaan. We zijn iets te vroeg, maar besluiten om alvast te gaan, dan kunnen we wat rondkijken.

We vinden de farm weer makkelijk en we worden gelijk aangesproken. Een vrouw legt ons uit wat het programma is en dat het nog een uur duurt eer ze gaan beginnen. Ook worden we vriendelijk verzocht om buiten het hek te wachten want ze gaan nu dicht omdat ze een aantal mensen moeten terugbrengen.

In de uitleg van de vrouw hoorde we dat de rit die je maakt met de honden maar 1 km is. Verder mag je dan de puppies aaien en je krijgt een video te zien. Wij besluiten niet te blijven.

Voor morgenochtend hebben we een museum op het programma staan. Dus die halen we naar voren en gaan gewoon lekker nu naar het museum. Des te meer tijd we morgen hebben om te reizen op ons gemak.

Het museum is erg leuk. Het gaat over de originele bewoners van delen van de noordpool. Ook over de invloeden van het klimaat hierop. En natuurlijk over de dieren die er voorkomen. Het is een goed opgezet museum waar we wel weer wat hebben opgepikt.

De Kerstman

Vandaag gaan we naar de kerstman. We zijn heel benieuwd en we hopen natuurlijk op een leuke foto.

We hebben lekker uitgeslapen en gaan dus wat later op pad dan normaal. Tja het is vakantie, dus het moet kunnen. We nemen het ervan.

We kunnen het kerstdorp gemakkelijk vinden, dus we zijn er snel. We beginnen met een santa shop die wat afgelegen ligt. Leuke winkel, grappige spullen maar een hoop troep natuurlijk. Maar helemaal niet wat ik had gedacht. Ik dacht toch meer voor in de kerstboom en meer in de kerstsfeer. Maar dat valt een beetje tegen.

We lopen een stukje door, van winkel naar winkel. Uiteindelijk moeten we echt even opletten, we zien namelijk alleen maar winkels en nog steeds geen kerstman. In het midden staat een gebouw met op de toren geschreven Santa is here. Dus we gaan daar maar kijken. Binnen zien we nog meer winkels. Na goed kijken zien we een ingang wat lijkt op een attractie. Entree is gratis, maar je kan niet echt zien wat je nu gaat doen. We zijn benieuwd of dit dan de weg naar de kerstman is, het kan bijna niet anders.

Binnen kom je in een leuk aangeklede route, allemaal mooi om te zien. Op den duur kom je op een punt dat je in de rij uitkomt van op de foto met Santa. De rij is niet heel lang maar het schiet niet echt op. Je kan er ook niet omheen. We besluiten om een stukje terug te lopen en even te kijken wat een foto kost. Nou jullie raden het al, in geen 25 jaar dat ik 25 euro ga betalen voor de kleinste foto, waar je verder ook niets meer mee kan doen. Als je het digitale bestandje wilt kostte het wel 50 euro. De prijzen weten ze wel.

Dus wij zijn ergens over een hekje heen gestapt richting de uitgang. Bijna bij de uitgang staat de volgende rij mensen. Deze staan te wachten om de video te kopen. Jouw video met Santa van wel 5 minuten.

Het dorp is leuk om te hebben gezien, maar de kerstman zie je dus niet echt, alleen als je voor de foto gaat. Verder is het gewoon jammer dat ze zoiets leuks, zo kunnen uitbuiten. Ze weten de prijzen wel.

Wat verder nog heel leuk is om te zien is het postkantoor van Santa. Daar komen alle brieven van de hele wereld die zijn gericht aan de kerstman. Er hangen er een aantal aan de muur, erg leuk om te lezen. Je kan ook hiervandaan een kaart sturen naar mensen, dan worden ze gestempeld met de Santa stempel. Ook kan je kaarten achterlaten die ze dan versturen met de kerst.

Het is leuk om allemaal gezien te hebben, maar een keer is wel genoeg. Ik denk wel dat het in de winter veel leuker is om te zien. Dan heb je natuurlijk de lampjes en de kerstbomen enz enz.

Naar Rovaniemi

We hebben heerlijk geslapen na 48 uur geen bed te hebben gezien, dus dat was geen probleem. Het ontbijt is echt eigenlijk geen ontbijt te noemen, zoals de Ier zei, it's not much. Maar goed we eten wat en gaan op weg naar Rovaniemi.

We hoeven maar een uurtje of 4 te rijden of zo, dus voor onze begrippen valt dat reuze mee. Onderweg komen we langs twee grote souvenier winkels. We kijken rond, ze hebben een hoop maar niet echt zoveel als we gehoopt hadden. Michael vind wel geweldige boots voor van de winter. Echt top en natuurlijk een leuke prijs. Ze van leer gemaakt en met wol gevoerd en met vilt ingelegd.

Na een uur in de winkels te hebben rondgelopen gaan we weer verder op pad. Nog een uurtje of drie rijden en dan zijn we bij de camping. Het weer is onderhand weer wat slechter geworden, ja helaas weer regen.

Op de camping aangekomen besluiten we wederom dat we niet de tent gaan opzetten in de regen. We huren een huisje voor twee nachten. Het ziet er allemaal super uit op de camping. Alles is verzorgd, ze hebben natuurlijk ook een sauna. Ja het land van de sauna's is bereikt. Michael is in zijn nopjes en heeft gelijk voor vanavond de sauna gereserveerd.

Nuis Michael lekker aan het koken in de buitenkeuken en ik zit ernaast met de laptop dit verhaal te typen en probeer alles op internet te krijgen. Ze hebben wel internet hier maar de verbinding laat het wel eens afweten.

In ieder geval gaan we morgen een kijken bij de kerstman, misschien kunnen we onze verlanglijstjes alvast afgeven.....

Polar Zoo

Na gebroken te zijn na de nacht worden we natuurlijk vroeg wakker. De receptie is pas om 10 uur open, dus nog even wachten. Op den duur bedenken we dat we net zo goed naar de Polar Zoo kunnen gaan en dan daarna gelijk weer doorrijden, zo besparen we een hoop tijd.

Dus op weg naar de Polar Zoo. Dat was echt een goed idee. Het is een heel leuk dierenpark met alleen dieren die ook echt binnen de poolcirkel leven.

Het is een heel ruim omgezet park. Grote verblijven voor de dieren en alles is echt de natuurlijke omgeving. Echt hier kan Nederland iets van leren.

In het park hebben ze de lynx, een eland, het rode hert, een muskusos, rendieren, poolvos, rode vos, een veelvraat, wolven en bruine beren. De meeste hebben we zelfs gezien, echt een aanrader voor iedereen die in de buurt is.

Om alle dieren te laten zien doen ze om 13:00 een voederrondje door het park. De dieren worden gevoerd en er wordt een verhaaltje verteld over de dieren. Hoe oud zijn ze, waar komen ze vandaag enz enz.

Bij de bruine beren hebben ze een broer en zus, eentje is gewoon bruin en de andere is een albino. Ze heten Salt en Pepper. Erg goed verzonnen. Het stel is nu 1,5 jaar oud. Ze moeten dus nog wel wat groeien.

Na de Polar Zoo rijden we door. We hopen vandaag dan ook Noorwegen achter ons te laten en Finland te bereiken.

Finland bereiken is gemakkelijk, dat was nog maar een uurtje of drie rijden vanaf de Polar Zoo, maar het probleem is dat er nergens campings zijn. Er is gewoon een lange tijd helemaal niets. Het landschap is veel vlakker dan noord Noorwegen. De wegen zijn hier alleen maar rechtdoor.

Als je de grens bereikt staat er een bord, let op rendiergebied. Dan denk je natuurlijk, ja ha ha, de pas op voor elanden borden staan ook overal en wij hebben geen eland gezien. Nou, de rendieren zijn er echt, heel veel! Gewoon op hun gemakje op de weg, echt heel leuk om te zien. Maar je moet dus wel echt goed opletten want ze steken dus ook zo over.

Dat er veel insecten zijn in het noorden klopt ook. Als je in de auto zit dan hoor je het gewoon insecten regenen tegen de ruit, echt niet normaal. Dus niet te veel buiten willen rondlopen in Lapland, dan wordt je helemaal lek gestoken.

Uiteindelijk worden we een beetje gedwongen een hotel te zoeken omdat de tent geen optie is. De grond is hier namelijk alleen maar zand met rotsen. Daar kunnen we geen tent op zetten. Uiteindelijk vinden we een hotel. Sowieso is de tent opzetten voor 1 nachtje niet gewenst.

Het hotel is helemaal dood, wij zijn de enigen gasten en een verveelde Ierse jongen runt de tent voor de zomer. De kamer is prima maar echt meer moet je niet verwachten. Dit hotel draait alleen maar op wintergasten, dan maken ze van die Santa Safari's en dat levert goed op.

Van Trondheim verder naar het noorden

Vandaag gaan we verder richting het noorden. Het is deze ochtend weer geen fantastisch weer, helaas. Michael zegt tegen mij, de mensen zullen wel denken dat we alleen maar slecht weer hebben. Maar even eerlijk, we hebben tot nu toe ook al veel regen gehad.

We vertrekken rond 8 uur uit Trondheim. We proberen zo ver mogelijk te komen maar de Polar Zoo is het doel.

Als we even op weg zijn besluiten we maar gewoon door te rijden tot aan de camping bij de Polar Zoo, dat betekend dat we dan pas rond 1 uur 's nachts aan zullen komen.

Als we een paar uur onderweg zijn bereiken we de poolcirkel. Even stoppen voor een leuk fotomoment en een stapeltje stenen maken natuurlijk. Dat is traditie.

Het landschap wordt steeds grilliger en naar mijn mening ook steeds mooier. Heel indrukwekkend.

In de route die we vandaag moeten rijden zit ook nog een ferry, erg leuk voor mij. Gelukkig is het maar een heel kort stukje varen, alleen kost het wel veel tijd.

Ondertussen lijkt het erop dat we de camping pas gaan bereiken om 2 uur 's nachts. Eenmaal aangekomen is het helemaal dood op de camping, wat natuurlijk logisch is. We pakken de dekbedden en proberen wat te slapen in de auto dan maar. Dit was geen goed idee. Zo'n auto zit heel lekker maar slapen is niet echt een optie. Dat weten we ook weer.

Dagje in Trondheim

De ochtend begint droog en daarna weer alleen maar regen en regen. Het schiet niet echt op. Maar goed dat mag de pret niet drukken. We ontbijten in het hotel en dat is gelukkig lekker. Wel beter dan Kopenhagen!

Daarna gaan we Trondheim eens bekijken. Er is niet heel veel toeristisch te zien in Trondheim, maar het is een erg leuke stad. Niet al te groot met leuke winkels en mooie gebouwen.

Foto's kunnen we nog niet op de site zetten omdat deze met de kleine camera zijn gemaakt en we daar het kabeltje van vergeten zijn. Vanwege de aanhoudende regen konden we de andere camera's niet gebruiken. Dan heb je de hele dag alleen maar druppels op de lens.

We zitten nu in het hotel te plannen waar we morgen heen gaan. We gaan proberen zo ver mogelijk richting het noorden te geraken, zo veel mogelijk in een keer omdat er onderweg gewoon niet veel te beleven valt. Hoe meer je richting het noorden gaat hoe rustiger het wordt, dat merk je hier al.

We hopen de komende dagen gewoon internet te houden, maar dat weten we niet zeker. Dus wanneer we kunnen, houden we jullie op de hoogte.

Trondheim

We gaan weer verder op pad. We verlaten het huis van Michel en gezinsleden en trekken richting het noorden. Het regent nog steeds en vandaag beloofd niet veel beterschap. Vanwege de aanhoudende regen besluiten we om direct door te reizen naar Trondheim.

Dus een lange dag autorijden voor de boeg. Uiteindelijk komen we rond 6 uur aan in Trondheim. Nu alleen nog een hotel vinden. We rijden een beetje rond en hebben hier en daar de prijzen gevraagd maar geen enkel hotel heeft een parkeerplek voor de auto. Uiteindelijk zie ik op de kaart nog een hotel net buiten het centrum. Dus zijn we daarheen gereden. De prijzen zijn prima, kamer met badkamer, ontbijt erbij en parkeren is hier helemaal geen probleem.

Na de spullen te hebben geรฏnstalleerd in de kamer lopen we even de stad in om nog iets te gaan eten. Vandaag wordt het pizza. Als dessert halen we nog even snel een ijsje bij de Mac.

Vol en voldaan komen we weer in het hotel aan waar we nu tijd hebben om onze blog weer even bij te werken en lekker te genieten van het feit dat we weer de tent niet hoeven op te zetten in de regen.

Morgen dus een dagje Trondheim. We zullen zien wat we allemaal hier kunnen vinden.